top of page

שששש... מקשיבים

זה התחיל כבר לפני כמה שנים. משתמשים בדיוק כמוכם, התחילו לשים לב ל- "צירופי מיקרים" או תופעה שבה דיון באמצעות או על יד המכשיר הנייד הפך לפרסומת בניוזפיד שלכם.

בוודאי קרה שדיברתם עם חבר בטלפון או התכתבתם בוואטסאפ על נושא מסויים וכעבור זמן-מה, קפצה לכם מודעה ממומנת בפייסבוק באותו נושא. זה התחיל כבר לפני כמה שנים. משתמשים בדיוק כמוכם, התחילו לשים לב ל- "צירופי מיקרים" או תופעה שבה דיון באמצעות או על יד המכשיר הנייד הפך לפרסומת בניוזפיד שלכם.

בשנת 2017 בתוכנית "חי בלילה" החליטו ליזום ניסוי. משתתפי הניסוי היו סטודנטים צעירים בתחילת דרכם, שנתבקשו לשוחח ביניהם על נושא החתונה, בזמן שהם מחזיקים את המכשירים הניידים קרוב אליהם. לא עבר זמן רב, והמשתתפים התחילו לדווח על הופעת מודעות בפיד האישי שלהם, כאשר הנושא המככב היה... תנחשו...כן. חתונה או ליתר דיוק: צלם לחתונה, אולם אירועים, מסיבת רווקות, שמלות כלה ועוד...

מדובר במשתתפים שעד ביצוע הניסוי לא התעניינו בנושאים הקשורים לחתונה או נישואין.

בתגובה לניסוי, הרשת החברתית התכחשה לעובדה שקיים קשר בין שיחה ליד המכשיר הסלולרי לבין המודעות באותו נושא. על פי דבריה של פייסבוק, הם אינם מבצעים שימוש בהאזנת סתר וכי המודעות הממומנות מבוססות אך ורק על הנתונים המופיעים בפרופיל האישי של המשתמשים.

כיום בשנת 2019, פייסבוק מודה כי שכרה קבלנים חיצוניים כדי שיתמללו שיחות של משתמשיה שבוצעו באמצעות אפליקציית המסנג'ר שלה. לפי דברי הרשת החברתית – פעולת התיעוד והתמלול בוצעו למען שיפור זיהוי הדיבור באפליקציית המסנג'ר.

יש לציין כי חברות נוספות כמו גוגל ומייקרוסופט נחשפו באותה הפרשה. גם הן שכרו קבלני משנה על מנת לתמלל את הנאמר ע"י המשתמשים בטענת שיפור הזיהוי הקולי.


"אני מסכים לתנאי השימוש"

מתוך תנאי השימוש של פייסבוק: סעיף "אילו תנאי שימוש אנו אוספים":

"אנו אוספים מידע על אופן השימוש שלך במוצרים שלנו, כגון סוגי התוכן שאתה צופה בהם או מקיים אינטראקציה איתם; התכונות שבהן אתה משתמש; הפעולות שאתה מבצע; האנשים או החשבונות שאיתם אתה מקיים אינטראקציה; והמועד, התדירות ומשך הזמן של הפעילויות שלך. לדוגמה, אנו רושמים מתי אתה משתמש ומתי השתמשת לאחרונה במוצרים שלנו, ובאילו פוסטים, סרטונים ותוכן אחר אתה צופה במוצרים שלנו. אנו גם אוספים מידע על אופן השימוש שלך במאפיינים כמו המצלמה שלנו."

אז נכון שמצד אחד כנראה שלא תמצאו את בתוך תנאי השימוש הימרה מפורשת על האזנה בסתר או הקלטת הנאמר, אך מצד שני, אם מתעמקים בתוך כלל הסעיפים ותתי הסעיפים, כנראה שתמצאו רמיזה לכך שהמידע האישי שאותו אתם מוסרים במודע או לא במודע עוברים לצד שלישי או אפילו נשמרים במאגרי מידע.

זהו רק סעיף אחד מתוך רשימה ארוכה של חוזה השימוש האחיד שאנו הסכמנו אליו.

אולי יום אחד, תודה פייסבוק בפה מלא כי היא אכן האזינה, שמרה במאגריה נתונים אישיים ותווי פנים ואף השתמשה גם ללא רשות משתמשיה במידע שנמסר ללא ידיעותיהם.

עד אז... תהיו מודעים.




bottom of page