top of page

הקשר בין מדעי החברה לשיווק

עודכן: 30 בספט׳ 2019

בכל מספר שיווקי, מיתוג, יצירת לוגו, קמפיין פרסומי וכו',

משתמשים בבחירה והתאמת צבעים וצורות להעברת מספרים ויצירת השפעה על הלקוח הפוטנציאלי.


מחקרים רבים הוכיחו שעוד לפני שאנחנו לומדים להביע את דעתנו, אנו לומדים לזהות צורות וצבעים.

מסתבר שהיכולת הבסיסית, לזהות צורות וצבעים מלווה אותנו במהלך כל חיינו, גם כאשר אנחנו כלל לא מודעים לכך. אנשי השיווק והפרסום מודעים היטב ויודעים לעשות שימוש בחולשה האנושית הטבעית הזו לטובת הלקוחות שלהם.


כיצד?

המטרה הבסיסית בכל פרסום ומסר שיווקי היא: להביא את הלקוח לבצע פעולה אקטיבית של רכישה, להשאיר פרטים או ליצור קשר. המטרה מושגת היום בעיקר באמצעות המדיה הדיגיטלית. שם הציבור מבלה או מכלה את מרבית זמנו בגלישה ברשתות החברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם, קריאת כתבות אונליין, צפייה בפרסומות קופצות (פואפים) ועוד...

השכנוע נעשה על ידי שילוב בין תמונות (ויז'ואל) וטקסט (קופי או סלוגן). כדי להשיג את המטרה חברות הפרסום יודעות לבחור בקפדנות את התמונות וניסוח הטקסט והכל מתבצע כמלאכת מחשבת באופן מותאם למסר השיווקי שיפעל על הרגש או יעביר תחושה של חוויה.

בכל מסר שיווקי, מיתוג, יצירת לוגו, קמפיין פרסומי וכו', משתמשים בבחירה והתאמת צבעים וצורות להעברת מספרים ויצירת השפעה על הלקוח הפוטנציאלי.


התגובה הקוגניטיבת

בזמן החשיפה למסר השיווקי או לפרסומת, ללוגו או לבאנר בפייסבוק, נוצרות מחשבות או מתעוררות תחושות אצל קהל הלקוחות הפוטנציאלי.

אך מה שבאמת חשוב זה לא המסר אלא הזיכרון של אותן התחושות שעורר המסר. כתוצאה מכך מה שישפיע על קבלת ההחלטה הוא הזיכרון עצמו.


בזמן לימודי באוניברסיטה נחשפתי לשיטות ומחקרים שונים בתחום הפסיכולוגיה החברתית, השפעת הסביבה על קבלת החלטות ותגובות פיזיולוגיות המתרחשות במוח ובגוף האדם כתוצאה מגירויים וחשיפה למסרים מהסביבה.

מיתוג העסק, יצירת מסרים שיווקיים, עיצוב גרפי, פרסום ממוקד לקהל יעד ספציפי. הם כלים ליצירת תודעה סביב עסק מסוים והם משמשים להשפעה על הלקוח.

לפני שאני ניגשת אל תוכנת העריכה או לכתיבת התוכן, אני דואגת ללמוד את קהל היעד שעבורו מיועד המסר ("הלקוח של הלקוח"). מה עומד מאחורי התנהגות הלקוח? מה אוהב הלקוח? מה ימשוך את תשומת ליבו של הלקוח? לאחר חקירת קהל היעד אפשר להתחיל ליצור את המסר ולשלב לתוכו את המטרות, העקרונות והערכים של העסק.

העברת המסר ויצירת התחושה

הניסיון במיתוג עסקים רבים ולימודי הפסיכולוגיה מסייעים לי ביצירת תחושה מותאמת אצל הלקוח הפוטנציאלי. ככל שהמסר השיווקי משתלב חזק יותר עם מהות העסק, זה מעורר אצל הלקוח תחושה חזקה יותר והרגשה "אמיתית" יותר של חוויה.

כך באמצעות ידע בתחומים מעולם הפסיכולוגיה וחקירת ההתנהגות האנושית ניתן ליצור פרסום בעל אופי מדוייק שמדבר בשפת הלקוח.

bottom of page